ساخت کارمندان فوق‌ستاره‌


يکي از مسئوليت‌‌هاي اصلي مدير ايجاد تيمي از کارمندان فوق‌ستاره براي شرکت است. افرادي که مثبت، باانگيزه و کاملا مسلط بر کارشان هستند و‌ بهره‌وري بيشتري نسبت به کارمندان معمولي دارند. آن‌ها کارهاي بيشتري انجام مي‌دهند، محصولات باکيفيت‌تري توليد مي‌کنند و در همه کارها خلاق‌تر و نوآورتر هستند.

در سازمان‌‌هاي برتر افراد احساس فوق‌العاده‌اي نسبت به خود و رابطه خوبي با روسا دارند. افرادي که از کارشان راضي هستند، احساس خوبي نسبت به خود دارند، بيشتر توليد مي‌کنند و از ديگراني که اين احساس را به خود ندارند، بهتر کار مي‌کنند.

اساس عملکرد برتر، عزت‌نفس زياد است. عزت‌نفس «ميزاني است که خود را دوست داريد». هرچه فرد خودش را بيشتر دوست داشته باشد و به خود احترام بگذارد، عملکرد بهتري دارد، با ديگران بهتر کار مي‌‌‌کند و اعتمادبه‌نفس و قابليت بيشتري دارد.

 

توان افراد را آزاد کنيد

روانشناسان هفت رفتار يا شرايط مديريتي کليدي را مشخص کرده‌اند که مي‌توانيد براي انگيزه دادن به افراد زيردست و افزايش عزت‌نفس و بهبود عملکردشان از آن‌ها استفاده کنيد.

 

تيم را به چالش بکشيد

نخستين انگيزاننده، چالش است. انگيزه شماره يک کارمندان،‌ کاري است که جالب و مفيد باشد و نهايت استعداد آن‌ها را به کار گيرد. افراد دوست دارند به چالش کشيده شوند و کاملا در جريان کارشان باشند.

براي تامين اين نياز بايد کارهايي را به افراد بسپاريد که فراتر از قابليت‌هاي آن‌‌ها باشد؛ در نتيجه مجبور مي‌شوند رشد کنند و سرمايه‌گذاري زماني و تلاش‌ بيشتري انجام دهند تا کارشان به خوبي انجام شود. فقط زماني که افراد براي بهبود خود و کارشان رشد مي‌کنند، احساس سرزندگي و برنده بودن دارند.

 

آزادي بدهيد

دومين انگيزاننده، آزادي است (که در فصل هفتم به آن اشاره کرديم). افراد از داشتن نهايت آزادي براي انجام کار لذت مي‌برند. تمرين کنيد که براي دستيابي به اهداف توافق‌شده تا حد ممکن به افراد آزادي دهيد. کليد اعطاي اين آزادي، مهارت شما در مديريت هدف‌محور و استثنا‌محور و توانايي واگذاري صحيح است.

به آن‌ها احترام بگذاريد

سومين انگيزاننده در تشکيل يک تيم برتر، ‌احترام است. افراد نياز شديدي دارند که مورد احترام سايرين به‌خصوص روسايي قرار گيرند که براي نظراتشان ارزش قائل هستند. کارمندان نياز دارند که افکار، احساسات و نگراني‌هاي خود را با رئيس در ميان بگذارند و احساس کنند که او واقعا به نظراتشان احترام مي‌گذارد، گرچه ممکن است آن‌ها را نپذيرد يا با آن‌ها موافق نباشد. هرچه کارمندان بيشتر احساس کنند که به آن‌‌ها احترام مي‌گذاريد، آن‌‌ها هم به شما بيشتر احترام مي‌گذارند و تمايل دارند کار خوبي برايتان انجام دهند.

 

عامل دوستي

چهارمين انگيزاننده در دنياي کار مهرباني است. يکي از مهم‌ترين عناصر در محيط کاري امروز، «عامل دوستي» است.

افراد دوست دارند براي کسي کار کنند که فکر مي‌کنند به عنوان فرد برايشان ارزش قائل است. وقتي نظر يا قضاوت افراد را مي‌پرسيد، مهرباني  خود را نشان مي‌دهيد. وقتي با کارمندان صحبت مي‌کنيد و سوالاتي درباره مسائل غيرکاري مثل ورزش و سرگرمي‌هايشان مي‌پرسيد، اين مهرباني را به آن‌‌ها انتقال مي‌دهيد. مي‌توانيد درباره خانواده، زندگي و کارهاي شخصي و فرزندانشان سوال کنيد. ابراز علاقه واقعي به اين موارد، حامل اين پيام است که به آن شخص به عنوان يک انسان اهميت مي‌دهيد، نه فقط کارمندي که در شرکت مشغول کار است.

 

در تماس باشيد

پنجمين انگيزاننده، کنترل است. واگذاري کار به فرد و سپس فراموش کردن آن بيشتر عامل دلسردي‌ است تا وقتي کار را واگذار کرده و کارمند را مرتب کنترل مي‌کنيد. هرچه عملکرد شخص در جريان انجام کار را بيشتر کنترل کنيد، بيشتر احساس مي‌کند که کارش و خودش نيز مهم است.

مجموعه منظمي از «برررسي عملکرد غيرقضاوتي» ترتيب دهيد، سوالاتي مانند اين بپرسيد «چطور پيش مي‌رود؟»، بپرسيد آيا کمکي از دست شما برمي‌آيد يا مي‌توانيد منابعي را در اختيار او قرار دهيد. اين کار باعث مي‌شود کارمند احساس کند که کارش را مهم مي‌دانيد و هم به کار و هم به شخصي که آن را انجام مي‌دهد، اهميت مي‌دهيد.

 

بگذاريد برنده شوند

ششمين انگيزاننده، ايجاد تجربه‌هاي موفق است. هرگاه کاري را واگذار مي‌کنيد که کارمندان به خوبي از عهده آن برمي‌آيند،‌ با اتمام کار تجربه موفقي به دست مي‌آورند و احساس بُرد مي‌کنند. هر عمل يا گفته شما که باعث شود کارمندان احساس برنده بودن کنند، باعث افزايش عزت‌نفس، بهبود عملکرد کلي و افزايش ارزش همکاري آن‌ها براي سازمان مي‌شود.

 

انتظار بهترين را داشته باشيد

هفتمين انگيزاننده، انتظارات مثبت است. اين يکي از قوي‌ترين ابزارهاي افزايش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس در ديگران است. وقتي نشان مي‌دهيد که به کارمندان اعتماد داريد، هر کاري انجام مي‌دهند تا تاييد کنند که حق با شما است. مدام به کارمندان بگوييد که به توانايي آن‌ها براي انجام کار عالي اعتماد داريد.

چند سال پيش، مرد جواني را استخدام کردم تا مديريت بخش لوازم جانبي يک شرکت بزرگ واردات و توزيع اتومبيل که در حال راه‌اندازي‌اش بودم را بر عهده بگيرد. دليل استخدامش اين بود که تجربه لازم براي اين کار را از شرکت قبلي داشت. متاسفانه، به خاطر برخورد شديد با رئيس به شکل بدي از آنجا اخراج شده بود. اين تجربه اعتمادبه‌نفسش را به‌شدت متزلزل کرده بود؛ در نتيجه خجالتي و نامطمئن به نظر مي‌رسيد. او مدام توانايي‌اش را دست‌کم مي‌گرفت و سعي مي‌کرد مرا قانع کند که تجربه کمي دارد و مدام تکرار مي‌کرد «همان‌طور که مي‌دانيد، از کار قبلي‌ام اخراج شدم».

با اين وجود، من مرتب به او مي‌گفتم که چقدر خوب است. مدام به او مي‌گفتم که به توانايي‌اش براي تبديل شدن به يک مدير عالي در بخش لوازم جانبي اعتقاد دارم. در نهايت، از ميان همه افرادي که براي راه‌اندازي آن کسب‌وکار استخدام کردم، او بهترين عملکرد را ارائه داد.

به وضوح نشان دهيد که به افراد خود ايمان داريد. بگوييد آن‌ها را باور داريد. حتي اگر کاملا مطمئن نيستيد، کمي وانمود کنيد. انتظارات مثبتي که از افراد داريد، بعيد است باعث نااميدي‌ شما شود.

 

نویسنده: برایان تریسی – ترجمه: ژان بقوسیان، بنفشه عطرسائی – تیم تحریریه مدیرسبز

تعرفه های طراحی سایت

میزبانی وب ابری ایران

میزبانی وب ابری اروپا

درج محتوای سایت

دانشنامه شهر الکترونیک کرمان

Share:
خدمات طراحی و میزبانی وب | طراحی فروشگاه اینترنتی | طراحی سایت شخصی | طراحی سایت شرکتی | طراحی سایت خبری | طراحی سایت مشاغل و نیازمندی ها | طراحی سایت دایرکتوری | خدمات درج محتوای سایت

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها.