نیچ مارکت یا بازار اختصاصی چیست؟


بازار اختصاصی چیست؟

بازار اختصاصی بخشی متمرکز و قابل هدف‌گیری از یک بازار بزرگ‌تر است که می‌توانید در آن محصولات یا خدمات تخصصی بفروشید. این بازار، تقاضاها و ترجیحات مخصوص خودش را دارد و کسب‌وکارها با هدف‌گیری چنین بازاری به مزیت رقابتی می‌رسند. با اینکه اکثر رقبا طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهند، اما بعضی شرکت‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان خاص بر بازارهای اختصاصی تمرکز می‌کنند. کسب‌وکارها معمولا به بازارهای اختصاصی رو می‌آوردند تا تقاضاهای ویژه‌ای که عرضه‌کنندگان اصلی به آن‌ها توجه نکرده‌ا‌ند را تامین کنند، از مشتریان نادیده ‌گرفته‌ شده،‌ کسب درآمد کنند و در آن‌ها وفاداری ایجاد کنند.

مثلا، شاید یک کارآفرین به‌جای ارائه خدمات نظافت کلی، بازاری اختصاصی را هدف قرار داده و خدمات ویژه واکس پارکت ارائه دهد. شاید کسب‌وکاری دیگر در همان شهر هم به بازار اختصاصی دیگری خدمت‌رسانی کند و فقط محصولات شوینده تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست ارائه دهد. معمولا بازارها با هر اندازه‌ای چندین بازار فرعی دارند، اما همه بازارهای فرعی و اختصاصی ارزش خدمت‌رسانی ندارند.

 

بازار اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

اصل مهم در پیدا کردن بازار اختصاصی، تحقیق است. کسب‌وکارها می‌توانند با بررسی دقیق بازارهای اختصاصی، بخش‌های منحصر‌به‌فرد آن بازار که از قبل وجود داشته را پیدا کرده و بخش‌های جدیدی کنار آن‌ها ایجاد کنند. وقتی یک بازار اختصاصی پیدا کردید، اول به قابلیت‌های سودآوری‌اش فکر کنید.

اگر هیچ رقابتی در این بازار اختصاصی نیست، شاید به این دلیل باشد که کسب‌وکارها قبلا متوجه سودآور نبودنش شده‌اند و فهمیده‌اند که ارزش پیگیری ندارد، اما اگر تعداد محدودی محصول یا خدمت مشابه در این بازار وجود دارد، نشانه سودآوری احتمالی آن است. نکته مهم سرمایه‌گذاری در بازارهای اختصاصی این است که بخشی را پیدا کرده یا ایجاد کنید که مشتریانش آماده و در دسترس باشند، فضای رشد داشته باشد و رقیب جدی و قوی در آن وجود نداشته باشد.

بازارهای اختصاصی را می‌توان بر اساس ویژگی‌های زیر تعیین کرد:

  • ارزش‌ها
  • علایق و سرگرمی‌ها
  • جغرافیا
  • قیمت
  • درآمد
  • کیفیت

تامین تقاضای مشتریان خاص و کسب سود از آن‌ها به تخصص، تضمین کیفیت و ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف بستگی دارد.

 

مزایای بازارهای اختصاصی

هدف‌گیری بازارهای اختصاصی مزایای مختلفی دارد، از جمله:

  • رقابت کمتر
  • متمرکز کردن تلاش‌های کسب‌وکار
  • ارائه خدمات تخصصی
  • ایجاد وفاداری در مخاطب نسبت به برند

هرچه محصولات یا خدماتتان تخصصی‌تر باشد، رقبای کمتری دارید، کسب‌وکارتان سهم بزرگ‌تری در بازار کسب می‌کند و رقابت قیمتی کمتری را تجربه می‌کند. همچنین کسب‌وکارها با هدف‌گیری مخاطبان خاص می‌توانند فقط بر تامین نیازهای ویژه آن‌ها تمرکز کنند.

مثلا اگر کوله‌پشتی‌ می‌فروشید، انواع بی‌شماری از این محصول وجود دارد، اما ارائه دادن انواع آن و خشنود کردن همه مشتریان غیرممکن است. حالا فرض کنید فقط روی کوله‌پشتی‌هایی تمرکز کنید که برای کوهنوردان مشتاق سفرهای چند روزه و کمپینگ خارج از شهر طراحی شده‌ است. به‌این‌ترتیب، متمرکز کردن تلاش‌ها و ارائه بهترین محصول به این گروه از مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌شود.

این تلاش‌های متمرکز باعث می‌شود به‌عنوان متخصص یک محصول یا خدمت خاص شناخته شوید و مشتریان ویژه، شما را به یکدیگر پیشنهاد دهند. تحکیم جایگاه کسب‌وکارتان در بازار اختصاصی کمک می‌کند تا با اعتمادبه‌نفس محصولات و خدماتتان را به بازارهای جدید و بزرگ‌تر هم ارائه کنید. اگر به تولید کوله‌پشتی‌های کوهنوردی باکیفیت معروف هستید و حالا تصمیم دارید کارتان را توسعه داده و کوله‌پشتی مدرسه هم تولید کنید، اعتبار برندتان باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان بیشتر به محصولاتتان اعتماد کنند و با خیال راحت از شما خرید کنند.

 

معایب بازارهای اختصاصی

عیب اصلی تمرکز بر بازارهای اختصاصی این است که شاید بیش‌ازحد به یک محصول یا خدمت وابسته شده و در برابر تغییرات و رکود بازار آسیب‌پذیر شوید. از طرف دیگر، اگر در این بازار موفق شوید، تعداد رقبا ناگهان افزایش می‌یابد؛ زیرا وقتی کسب‌وکاری بازاری اختصاصی ایجاد می‌کند و به سودآوری می‌رسد، دیگران هم فورا وارد صحنه می‌شوند. این موضوع به‌خصوص در مورد شرکت‌های بزرگ‌تر صادق است، زیرا پول و منابعشان اجازه ورود به انواع بازارها را به آن‌ها می‌دهد.

 

نکات کلیدی

  • بازار اختصاصی بخشی از یک بازار بزرگ‌تر با نیازها و ترجیحات خاص خود است.
  • برای پیدا کردن بازار اختصاصی باید درباره ترجیحات مصرف‌کنندگان، رقبا و تغییرات احتمالی بازار تحقیق کنید.
  • بازارهای اختصاصی را می‌توان بر اساس ارزش‌ها، سرگرمی‌ها، مکان یا کیفیت تعیین کرد.
  • موفقیت شما در بازارهای اختصاصی باعث ورود رقبای جدید می‌شود.

نویسنده: thebalancesmb.com – ترجمه: بنفشه عطرسائی – تیم تحریریه مدیرسبز

تعرفه های طراحی سایت

میزبانی وب ابری ایران

میزبانی وب ابری اروپا

درج محتوای سایت

دانشنامه شهر الکترونیک کرمان

Share:
خدمات طراحی و میزبانی وب | طراحی فروشگاه اینترنتی | طراحی سایت شخصی | طراحی سایت شرکتی | طراحی سایت خبری | طراحی سایت مشاغل و نیازمندی ها | طراحی سایت دایرکتوری | خدمات درج محتوای سایت

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها.